Handleiding “berichten plaatsen”

Mits je bijdrager (ofwel contributor) rechten hebt, kun je zelf een bericht plaatsen. Er is dan wel hulp van een bewerker (ofwel editor) nodig om het berichtje goed te keuren. Dat kan b.v. een dag duren, maar daarna is het bericht voor iedereen zichtbaar. Stappenplan (je kan het wel, Kees!):

  1. Inloggen (blauwe menu rechts) met de zelf gekozen gebruikersnaam en wachtwoord.
  2. Klik op Berichten (blauwe menu linksboven), en dan Nieuw bericht.
  3. Vervolgens krijg je 2 invoervelden voor de Titel en de eigenlijke tekst.
  4. Bij twijfel, af en toe klikken op Opslaan als concept (zoiets als “Save”) maar vooral eindigen met Inzenden voor Review.

Na afloop kan je het stukje nog aanpassen (althans totdat de bewerker het publiceert, daarna kan alleen bewerker of webbeheerder het aanpassen).

Now wat tips als toegift:

  • De icoontjes: als je de muis boven een icoontje positioneert, komt er toelichtende tekst. Voorbeeld “Ω” blijkt inderdaad te zijn voor speciaal “Teken invoegen”.
  • Wysiwyg / HTML: in de Engelse versie heten deze tabbladen Visual / HTML. Je kunt hiermee op twee manieren de tekst zien. WYSIWYG is “What you see is what you get“: je ziet de opmaak enigszins tijdens het invoeren. Dit zijn gebruikers tegenwoordige gewend. HTML is wat technischer, maar soms handig om puin te ruimen.
  • Paragraaf: je kunt een woord of regel met de muis selecteren en dan een stijl geven. Dit is vooral nuttig voor kopjes: gebruik liefst “Koptekst 3”. Je kunt het formatteren ook aan de vriendelijke bewerker(s) overlaten. De naam bewerker zeg het al…
  • Kopiëren: je kunt stukken tekst van elders (Word, andere websites) kopiëren. Dit kan  met de gebruikelijk Ctrl-C / Ctrl-V of met de rechter muisknop. Sleep liefst te veel formattering mee naar binnen. Het veiligste is via het knopje “Kopiëren als platte tekst” want dat voorkomt een diarree (vakterm) aan HTML codes waar de website zich mogelijk (nu of in de toekomst) in kan verslikken.
  • Copyright: let wel dat “lenen” van stukjes tekst of foto’s van b.v. het Internet eigenlijk niet mag. Zeker niet zonder bronvermelding. Geef een goed voorbeeld aan de kinderen. Persbericht-achtige stukjes die duidelijk bedoeld zijn om te verspreiden, zijn uiteraard geen probleem: dat is bedoeld als reclame. Maar een omschrijving van een enkele zin met een link naar de desbetreffende website (van bijvoorbeeld de club met de tentoonstellingen) is misschien het handigst.
  • Categorieën: Rubriceren is niet echt belangrijk voor een site met beperkt aantal berichten. Het kan geen echter ooit van pas komen om een juiste Categorie te kiezen. Maar als je dat vergeet vult misschien iemand anders dat voor je in.
  • Plaatjes: de redacteur kan berichten voorzien van plaatjes (of zelfs video, geluid). Een bijdrager niet, althans niet in WordPress.
  • Links: Een bijdrager kan links toevoegen. Dit kan handig zijn als de auteur een betere keus kan maken dan het eerste beste linkje uit Google.
  • Lengte: als een bericht eigen meer een artikel is, moet het soms opgeknipt worden in een bericht (“er is en artikel”) en een artikel zelf. Een mooi berichtje heeft maar 100 of 200 worden, maar is na verloop van tijd minder relevant. Een artikel kan langer zijn en vaak langer relevant blijven.
  • Waar wordt de tekst opgeslagen? Teksten staan op een machine (server96.hosting2go.nl) van onze internet provider. Je kunt dus vanaf een willekeurige computer met internet verbinding bij.

Peter 22-Feb-2010

Geef een reactie